RSS Feed

Gratis software til lagerstyring i din virksomhed

28. august 2018 | Laptop tips & tricks

Findes der virkelig softwareløsning til lagerstyring i din virksomhed som er gratis? Og fungerer det så efter hensigten?

Formålet med denne artikel er at kortlægge nogle af de muligheder som findes indenfor software til lagerstyring og samtidigt vurdere om det kan betale sig med en gratis softwareløsning eller om det er nødvendigt at vælge en betalt løsning.

Som lageransvarlig er man bevidst om, at effektiv håndtering af ens lagerstyring kan gøre forskellen mellem en rentabel forretning eller en situation, hvor salget er plaget af forsinkelser og fejlleverancer. Derfor er lagerstyring også en disciplin i mange salgsvirksomheder, der handler om at afvikle en løbende smidig proces med varer/produkter ind og ud af lageret uden for store omkostninger til spild.

Hvad betyder effektiv lagerstyring?

At holde styr på sit lager af varer og produkter, eller serviceydelser for den sags skyld, er essentielt for driften af en salgsvirksomhed. Men det er også via optimeret lagerstyring, at virksomheden kan reducere omkostninger ved salg og stille virksomhedens kunder tilfredse med hurtig levering.

Indkøbschefen i virksomheden vil også sætte stor pris på en tidssvarende lagerstyring eftersom de gør hans arbejde nemmere ved bestilling af varer og produkter til tiden, så salgsafdelingen ikke løber tør for salgsemner og måtte sætte en bremse i salget.

Så lagerstyring er en stor del af virksomhedens økosystem og en forudsætning for, at salget ikke stagnere.

Gratis lagerstyring software

Ved få søgninger på internettet vil du ved selvsyn opdage, at der ikke mangler software til lagerstyring. Men præmissen for denne artikel er, at vi præsenterer en softwareløsning som er gratis at anvende. Vi har valgt at fokusere på ABC Inventory.

Som udgangspunkt er ABC Inventory i stand til at håndtere adskillige lagre/varehuse og indeholder en lang række understøttende moduler her til:

Lagerkontrol

Indkøb/salg rapportering

Tilskrivning af omkostninger

Fragt og forsendelse

Lagerbeholdning

Indløsning af stregkoder

Bemærk dog, at ABC Inventory er primært målrettet den mindre- til mellemstore virksomhed uden de helt avancerede krav til lagerstyring som f.eks. producenter af højtspecialiserede produkter og digitale serviceydelser har.

Brugerfladen i ABC Inventory er enkel og brugervenlig. Den minder på mange områder om de forskellige moduler i Microsoft Office pakken og derfor vil brugere af netop denne kontorapplikation føle sig hjemme og tilpas i ABC Inventory. Der er tydelige ikoner og faneblade i ABC Inventory som nemt lader dig som bruger tilgå de forskellige moduler til håndtering af ordrer, lagerbeholdning og skabelse af relevante rapporter og rapportering til de relevante funktioner i virksomheden.

Det er muligt at følge med i levering af ordrer til kunder eller samarbejdspartnere, samt se om eventuelle produkter er sendt til reparation eller udlejet midlertidigt og i hvilken tidsperiode.

På mange måder er ABC Inventory en god løsning til den mindre virksomhed, der ikke ønsker at investere flere tusind kroner hver måned i en kommerciel løsning. En åbenlys ulempe er selvsagt, at der ikke er en gratis support med til ABC Inventory. Du skal selv sætte dig ind i softwaren, men med en 100 siders detaljeret PDF-instruktionsmanuel er du hjulpet godt på vej.