RSS Feed

Laptop som arbejdscomputer

5. september 2017 | Laptop tips & tricks

Du arbejder måske et sted hvor du ikke får stillet en computer til rådighed eller også kan du bare bedst lide at arbejde på din helt egen enhed. Hvad end du vælger så er det selvfølgelig vigtigt at du holder dig til kun at bruge computeren til arbejdsrelateret opgaver.

Hold altid orden

Her er der ingen der vil kalde på perfektionisme, men det kræver en del orden på dit skrivebord og undermapper for at undgå at akkumulere rod. Hvis dette sker, kan du hurtigt miste en fil eller mappe i vrimlen, noget som din chef næppe er vild med at høre som undskyldning. Hvis ikke dit firma har en online server eller database hvor du kan ligge dine arbejdsfiler, så er det vigtigt at gruppere dem, navngive dem og gemme dem et sted hvor de ikke bliver væk. Det er også nyttigt at ligge forældede eller unødvendige filer over på harddiske så de ikke blot ligger og fylder på din computer uden grund. På denne måde kan du ligeledes også hurtigt finde og hente filerne igen skulle det være nødvendigt.

Få et ordentligt system

Medbringer du din egen computer til en arbejdsplads taler den nødvendigvis ikke altid sammen med resten af kontorets enheder. Arbejder du med mange kunder på en dag, er det eminent at få installeret et CRM system der kan håndtere filerne ordenligt og sikre en nem tilgang til kundernes informationer. Ellers er der risiko for misforståelse og det kan virke misvisende for kunden hvis der ikke er orden i sagerne inden de handler igennem dig.

”Backup is key”

Er du afhængig af altid at skulle bruge din medbragte computer for at finde filer frem på så er det nu at du skal gå ud og finde en bærbar harddisk eller en usb der hurtigt kan medbringes til præsentationer. Backuppen sikre også dit arbejde, skulle din computer bryde sammen lige pludseligt uden at du havde fået opgaverne lagt over på en anden enhed. Som nævnt ovenfor, har man firmaer ofte en server hvor alt deres materiale opbevares på og du bør derfor ikke bekymre dig meget hvis dette er tilfældet hos dit firma. Har de ikke denne server til rådighed, er du selv ansvarlig for sikkerheden af din egen enhed, hvilket derfor kalder på en backup-løsning for eftertiden. Bruger du din egen computer på jobbet er du ofte sikret i materialetab hvis din laptop går i stykker. Dette er noget man skal omtale i ansættelseskontrakt, men godkendes ofte, da det letter udgiften for firmaet ved ansættelsen og hvis de er presset på midler.